Feb 15, 2016
Lågaffektivt bemötande används i skolan genom att förutsätta att
barn "vill göra rätt om de kan" (Ross Greene). I Sverige finns ett
nätverk av psykologer, som arbetar med lågaffektivt bemötande i
skolan och i det nätverket arbetar Maria Bühler, som är gäst i
detta avsnitt av Hjärnpodden. Grunden i synen på barn med
problemskapande beteenden är att kraven är för stora och
barnet/ungdomen har bristande färdigheter i sättet att hantera
kraven. Det kan bero på stress, belastning och/eller olika
kognitiva funktionshinder, som är osynliga på utsidan. Om barnet
upplever större kognitiv belastning än andra barn i en livsmiljö är
risken större att de använder sig av ett undandragande från
problemet, går i affekt, bråkar eller slåss. Det är oavsett orsak
de vuxnas ansvar att ta reda på och förebygga att barnet hamnar i
så stark stress att de behöver ta till så starka uttryck.
Mer information om innehållet i avsnittet hittar du på http://www.exist.se
Maria Bühler kan du få kontakt med på http://www.kogita.se
Mer information om programmet hittar du på hemsidan där du hittar en sammanfattning av innehållet i skriven form.